Kim jest uczeń zdolny?

Pojęcie uczeń zdolny służy do określenia jednostek, które pod względem zdolności intelektualnych przewyższają swoich rówieśników.

Pod uwagę bierze się następujące zdolności:

  • zdolność do efektywnego uczenia się nowych rzeczy,
  • wybitne, stale wyróżniające się wyniki w jakiejś aktywności,
  • oryginalność w myśleniu i działaniu, nasilenie dążeń poznawczych,
  • wysoki poziom myślenia analitycznego,
  • łatwość rozumienia oraz przyswajania treści i symboli abstrakcyjnych,
  • wrażliwość na problemy i wytrwałość w ich  rozwiązywaniu.

ZADANIA SZKOŁY

Chłopiec2

Szkoła może wspierać uczniów zdolnych poprzez:

  • wzbogacanie – większa intensywność pracy, trudniejsze zadania,
  • przyspieszenie obowiązku szkolnego, promowanie do klasy programowo wyższej,
  • indywidualny program lub tok nauki,
  • grupowanie (wg zainteresowań, poziomu umiejętności).

DO ZADAŃ SZKOŁY W SZCZEGÓLNOŚCI NALEŻY:

  1. Identyfikacja uczniów szczególnie uzdolnionych.
  2. Zdiagnozowanie rodzaju inteligencji.
  3. Kierowanie ich rozwojem.
  4. Motywowanie ucznia zdolnego do ciągłej, systematycznej pracy podnoszącej posiadane już umiejętności .
  5. Stwarzanie warunków do optymalnego rozwoju intelektualnego, osobowościowego, do samorealizacji. Indywidualizowanie nauczania.
  6. Pomoc w rozwiązywaniu problemów emocjonalnych.
  7. Pomoc merytoryczna, udostępnianie źródeł wiedzy.
  8. Organizowanie zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych.
  9. Wskazywanie form wypoczynku i relaksu
  10. Korzystanie z pomocy poradni psychologiczno-pedagogicznej w zakresie
  11. Różnicowanie i poszerzanie programów nauczania.
  12. Tworzenie programów autorskich.
  13. Włączanie do współpracy instytucji działających na rzecz uczniów
  14. Wspieranie twórczego i innowacyjnego myślenia.
  15. Stosowanie profilaktyki problemów związanych z występowaniem wybitnych zdolności.