W dniu 04.03.2025r. w naszej placówce odbyło się kolejne spotkanie psychologów i pedagogów szkolnych powiatu słupeckiego w ramach sieci współpracy i samokształcenia. Tematem przewodnim były procedury diagnostyczne specyficznych trudności w uczeniu się. Prowadzące spotkanie pedagodzy: Agnieszka Narożna i Anna Pyrzyk poruszały m.in. kwestie organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole dla uczniów, u których nauczyciele zaobserwują trudności w zakresie czytania i pisania. Zwróciły uwagę na narzędzia diagnostyczne, z których mogą korzystać szkolni specjaliści w celu wstępnej diagnozy przyczyn niepowodzeń szkolnych uczniów. Szczegółowo omówiły procedury zgłaszania dzieci na badanie w Poradni (są one dostępne również na naszej stronie internetowej) oraz sytuacje, w których niezbędna jest specjalistyczna diagnoza w poradni psychologiczno-pedagogicznej. Podniesiona również została kwestia zgłoszenie na badanie, które są bezzasadne lub dyskusyjne. Prowadzące omówiły objawy ryzyka dysleksji u małych dzieci oraz symptomy dysleksji u dzieci w wieku szkolnym, zwracając uwagę, że problemy z czytaniem i pisaniem mogą być przejawem uogólnionych trudności w uczeniu się, wynikających np. z obniżonego intelektu. Podzieliły się także doświadczeniami z pracy Poradni, odnoszącymi się m.in. do niewystarczającego treningu motoryki dużej i małej we wczesnym dzieciństwie, który zastępowany jest biernym ruchowo spędzaniem czasu przed ekranami telefonów, laptopów i telewizorów, co skutkuje zwiększeniem liczby dzieci, przejawiających symptomy zaburzeń rozwoju funkcji percepcyjno-motorycznych. Nadmieniono również o sposobach efektywnego prowadzenia pracy samokształceniowej nad problemem z czytaniem i pisaniem.