Warsztaty dla uczniów klas VII.
Czas realizacji warsztatu: 2 godziny lekcyjne
Cele :
- Mobilizowanie uczniów do zbierania informacji o zawodach.
- Zapoznanie uczniów ze sposobem poznawania zawodów.
- Zapoznanie uczniów z podziałem zawodów według przedmiotów pracy.
- Wskazanie uczniom związku między własnymi predyspozycjami psychofizycznymi a przyszłym zawodem.
- Wskazanie uczniom mitów związanych z myśleniem o pracy, niewłaściwych pobudek, którymi kierują się osoby wybierające przyszły zawód i negatywnych skutków złego wyboru profesji.
- Wskazanie uczniom różnych źródeł informacji o zawodach.
Metody i formy pracy:
- mini-wykład,
- burza mózgów,
- dyskusja,
- pantomima,
- praca indywidualna,
- praca w grupach.
Pomoce dydaktyczne:
- Ankieta skłonności zawodowych dla każdego ucznia oraz klucz odpowiedzi (źródło: Przygotowanie uczniów gimnazjum do wyboru zawodu pod red. G. Sołtysińskiej i J. Woroneckiej)
- WYBÓR WYMUSZONY CO DO PREFERENCJI ZAWODOWYCH (opracowane na podstawie teorii J. Hollanda oraz D. Robinson, D. Williams Kim chciałbyś zostać)
- kartki A3 z wypisanymi pięcioma grupami zawodowymi
- karteczki z nazwami zawodów
- karteczki ze zdaniami z zestawu: 10 (…) przekonań spotykanych w poradnictwie kariery (źródło: E. Herr, S. Cramer Planowanie kariery zawodowej. W-wa 2001)
- kartki A4 z wydzielonymi miejscami: PRAWDA i FAŁSZ
- kartki z zawodami do pantomimy oraz kartki z wytycznymi, jakie informacje o zawodzie powinna pantomima zawierać
- ulotka Strony internetowe z informacjami o zawodach
- przykładowe informatory o zawodach, typu: Przewodniki po zawodach oraz czasopisma Cogito, Viktor (dawny Victor Gimnazjalista)
- ulotka Właściwy wybór szkoły ponadpodstawowej i zawodu = sukces w przyszłości
Planowany przebieg warsztatów:
- Przedstawienie celu spotkania – pozyskania wiedzy dotyczącej świata zawodów.
- Zawarcie ustnego Kontraktu dotyczącego zasad panujących na zajęciach, np.:
- Jesteśmy aktywni
- Słuchamy, gdy mówi ktoś inny
- Każdy ma prawo do wypowiedzi
- Każda opinia jest ważna
- Zapewniamy sobie poczucie bezpieczeństwa
- Zasady BHP
- Koncentrujemy się na tym, co dzieje się w Sali
- Wprowadzenie w temat celu poznania świata zawodów i trafnego wyboru profesji dla siebie – przedstawienie anegdoty:
„Trzem ludziom, wykonującym te same czynności na placu budowy, zadano to samo pytanie: co robią?
– Jak to co?- oburzył się pierwszy . – Tłukę kamienie.
– Jak to co? …Zarabiam na życie – zdziwił się drugi.
Również ten trzeci okazał lekkie zaskoczenie banałem pytania. – Jak to co?.. Buduję katedrę.”
Jak myślicie, który z tych ludzi jest naprawdę zadowolony ze swojej pracy?
Pomyślcie, ile czasu spędzicie w pracy. Jeżeli będziecie pracować 40 godzin tygodniowo przez 48 tygodni w roku, przez 35 lat spędzicie w pracy 67.200 godzin. Tak więc, wybranie właściwego dla siebie zawodu warte jest poświęcenia czasu i wysiłku. Nigdy nie jest za wcześnie, by zacząć. Poświęcając czas i energię na wybór zawodu, inwestujecie w swoją przyszłość
- Burza mózgów na temat pojęcia zawód – prowadzący zapisuje na tablicy odpowiedzi uczniów. Uczniowie w wyniku zadania powinni ustalić ogólne pojęcie zawodu oraz jakie informacje należy pozyskać, by poznać dobrze jakiś zawód.
Zawód – zbiór zadań (zespół czynności) wyodrębnionych w wyniku społecznego podziału pracy, będących świadczeniami na rzecz innych osób, wykonywanych stale lub z niewielkimi zmianami przez poszczególne osoby i wymagających odpowiednich kwalifikacji (wiedzy i umiejętności), zdobytych w wyniku kształcenia lub praktyki.
(źródło definicji: pl.wikipedia.org)
Informacje o zawodach obejmują :
- świat zawodów i ich podział
- opisy zawodów
- warunki i środowisko pracy
- zadania i czynności zawodowe
- narzędzia pracy
- predyspozycje i przeciwwskazania do zawodu
- warunki podjęcia pracy w zawodzie
- perspektywy płacy i zatrudnienia
- Wybór wymuszony co do preferencji zawodowych – uczniowie muszą zdecydować po której ze stron stanąć wybierając tym samym określone warunki pracy. Rozmowa po zadaniu – wyszczególnienie różnic między warunkami i środowiskiem pracy, zadaniami i czynnościami zawodowymi, narzędzia pracy.
- Ankieta skłonności zawodowych (dostępna do wydruku na m.in.: http://archiwum.zsp1chojna.pl/Dokumenty/ankieta_sklonnoscizawodow.pdf) – każdy uczeń indywidualnie wypełnia Ankietę. W tym czasie prowadzący zawiesza na tablicy 5 plansz z grupami zawodowymi: człowiek-człowiek, człowiek-przyroda, człowiek-dane liczbowe, człowiek-technika, człowiek-obraz artystyczny. Prowadzący – gdy uczniowie wypełnią ankietę – wyjaśnia znaczenie przedstawionych grup zawodowych (podział dokonany według przedmiotów pracy).
- człowiek – człowiek – zawody związane z pracą na rzecz ludzi, dominują takie czynności, jak: pomaganie, opiekowanie się, doradzanie, negocjowanie, pouczanie; typowe zawody to: nauczyciel, psycholog, pielęgniarka, pracownik socjalny, lekarz;
- człowiek – technika – zawody, których przedmiotem pracy są materiały, surowce, urządzenia techniczne; typowe zawody to: operator maszyn i urządzeń przemysłowych, ślusarz, tokarz, piekarz, elektromonter;
- człowiek – przyroda – zawody, których przedmiotem pracy są organizmy zwierzęce, roślinne i zjawiska przyrodnicze; typowe zawody to: rolnik, ogrodnik, weterynarz, leśnik;
- człowiek – dane – zawody związane z posługiwaniem się systemem znaków i pojęć umownych (np. cyfry, kody, symbole, litery); typowe zawody to: kreślarz, tłumacz, księgowy, informatyk;
- człowiek – obraz artystyczny – zawody związane z różnorodną działalnością artystyczną; typowe zawody to: plastyk, aktor, tancerz, muzyk, piosenkarz.
Prowadzący wyjaśnia także, że zawody często obejmują kilka relacji, np.:
– zawód urzędnik to praca z ludźmi, ale również z danymi;
– zawód fryzjer to praca z ludźmi, ale efekt pracy mieści się w kategorii człowiek – obraz artystyczny;
– lekarz – to praca z ludźmi, z danymi (wyniki badań analitycznych, receptury leków) i z techniką (obsługa nowoczesnej aparatury medycznej).
Prowadzący rozdaje każdemu uczniowi nazwę jednego zawodu z poleceniem dopasowania go do odpowiedniej grupy zawodowej.
- Uczniowie podają propozycje skąd można czerpać informacje o zawodach. Przedstawienie możliwości pozyskania informacji o zawodach z Przewodników po zawodach, czasopism typu Cogito, Viktor oraz stron internetowych (rozdanie ulotek ze stronami internetowymi – źródło: strona ORE, prezentacja Efektywne doradztwo edukacyjno-zawodowe dla dzieci, młodzieży i dorosłych).
Adresy zawarte w ulotce:
Strony internetowe z informacjami o zawodach
http://doradztwo.ore.edu.pl/wybieram-zawod/
http://www.perspektywy3d.pl/galeria_zawodow.html
https://www.ore.edu.pl/kszta%C5%82cenie-zawodowe-i-ustawiczne/7485-podstawy-programowe
- Analiza 10 (…) przekonań spotykanych w poradnictwie kariery – uczniowie dzielą się na grupy. Każda z grup otrzymuje zestaw 10 zdań z przekonaniami oraz planszę podzieloną na pół. Zadaniem grup jest ocena, które zdania są prawdziwe, a które fałszywe i przyklejenie ich w odpowiednich miejscach. Wspólne omówienie wyników pracy w grupach. Rozmowa na temat niewłaściwych pobudek wyboru zawodu i negatywnych konsekwencji pracy, która nie pokrywa się z naszymi zdolnościami, zainteresowaniami, predyspozycjami.
- Co to za zawód? – zabawa z wykorzystaniem pantominy. Chętne 2 pary osób losują po jednym z zawodów spośród: mechanik samochodowy, informatyk, sprzedawca, kucharz, kelner, piekarz-ciastkarz, lekarz, prawnik, nauczyciel, kierowca, elektryk, sekretarka, fryzjer, ogrodnik. Pary mają 5 minut na przygotowanie się do zaprezentowania pantomimy, na podstawie której pozostali uczniowie będą zgadywać, o jaki zawód chodzi. Osoby przygotowujące pantomimę powinny uwzględnić w niej:
– zadania i czynności wykonywane w tym zawodzie,
– narzędzia pracy,
– wymagania psychofizyczne
Po odgadnięciu przez uczniów, o jaki zawód chodzi, charakteryzują dany zawód wg schematu podanego przez prowadzącego. Pozostali uczniowie uzupełniają wypowiedź pary. W razie konieczności, prowadzący prostuje i uzupełnia wypowiedzi uczniów. Wspólna dyskusja.
- Rozdanie ankiet ewaluacyjnych i podsumowanie zajęć – wypowiedzi uczniów na temat przydatności zdobytych informacji.
Dodatkowo na warsztatach można wykorzystać ulotkę: Właściwy wybór szkoły ponadpodstawowej i zawodu = sukces w przyszłości, jako źródło inspiracji dla uczniów do stworzenia w domu własnego komiksu, przedstawiającego ich drogę do wyboru szkoły ponadpodstawowej i zawodu.
Załączniki:
Załącznik 1 – WYBÓR WYMUSZONY CO DO PREFERENCJI ZAWODOWYCH
Załącznik 2 – 10 przekonań spotykanych…
Załącznik 3 – Ulotka Właściwy wybór szkoły cz. 1
Załącznik 4 – UlotkaWłaściwy wybór szkoły cz. 2
Bibliografia:
· doradztwo.ore.edu.pl/programy-i-wsdz, Przykładowy program doradztwa zawodowego dla klas VII-VIII szkoły podstawowej z proponowanymi scenariuszami
· Herr E., Cramer S., Planowanie kariery zawodowej, W-wa 2001
· poznajsiebie.pl, Grupy zawodów – Poznaj siebie, wybierz zawód!
· Przygotowanie uczniów gimnazjum do wyboru zawodu pod red. G. Sołtysińskiej i J. Woroneckiej, KOWEZ, W-wa 2001
Opracowała: Anna Pyrzyk – Pedagog w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Słupcy