Gotowość szkolna to inaczej stopień rozwoju dziecka niezbędny do podjęcia obowiązków związanych z rozpoczęciem nauki w szkole. To zespół tych cech psychofizycznych ukształtowanych w okresie pierwszych 7 lat życia, które umożliwiają dziecku przystosowanie się do nauki w szkole.
„Małe dziecko uczy się według własnego programu, dziecko w wieku szkolnym według programu nauczyciela, a przedszkolak może się uczyć na miarę tego, jak program nauczyciela staje się jego własnym programem”
L. S. Wygotski
WŁAŚCIWOŚCI ROZWOJOWE I KOMPETENCJE JAKIE POWINNO POSIADAĆ DZIECKO ROZPOCZYNAJĄCE NAUKĘ W ZAKRESIE:
ROZWOJU FIZYCZNEGO
- Dziecko jest zdrowe, odporne na zmęczenie
- Prawidłowo funkcjonują narządy zmysłów (wzrok, słuch)
ROZWOJU RUCHOWEGO
- Jest sprawne ruchowo
- Potrafi w sposób celowy posługiwać się przedmiotami (wycina nożyczkami)
- Uzyskało podstawową orientację w schemacie ciała i w przestrzeni
- Najczęściej wykonuje czynności jedną ręką (uformowała się dominacja czynnościowa rąk)
ROZWOJU POZNAWCZEGO
- Ma zasób wiadomości umożliwiający orientację w najbliższym otoczeniu
- Rozumie podstawowe pojęcia abstrakcyjne (kształt, wielkość, kierunek, odległość)
- Zaczyna rozumieć znaczenie symboli
- Jest dociekliwe, aktywne poznawczo
- Dostrzega następstwo zdarzeń
- Zapamiętuje krótkie wierszyki, piosenki
- Potrafi przez dłuższą chwilę skupić uwagę na wykonywanej czynności
ROZWOJU EMOCJONALNEGO
- Dziecko potrafi rozpoznać uczucia innych, jest coraz bardziej świadome własnych uczuć
- Stopniowo opanowuje społeczne reguły wyrażania emocji
- Jest samodzielne i zmotywowane do pokonywania trudności
ROZWOJU SPOŁECZNEGO
- Nawiązuje kontakty społeczne z rówieśnikami
- Rozumie znaczenie podstawowych norm, dostosowuje się do nakazów i zakazów
- Słucha poleceń osoby dorosłej
ROZWOJU MOWY
- Pytane o znaczenie słów, potrafi je wyjaśnić
- W wypowiedziach uwzględnia kolejność zdarzeń
- Buduje proste zdania poprawne pod względem gramatycznym i rozumie mowę innych
- Artykulacja wszystkich głosek powinna być prawidłowa
PRZYGOTOWANIA DO CZYTANIA, PISANIA, LICZENIA
- Odwzorowuje figury i znaki graficzne
- Składa wyrazy z liter na podstawie obrazka
- Wyszukuje w wyrazach litery duże i małe
- Zna cyfry, porównuje wielkości liczb, zbiory
Jeśli po przeczytaniu tych informacji masz wątpliwości, czy Twoje dziecko sprosta emocjonalnie i poznawczo wymogom szkoły skontaktuj się z pracownikami poradni psychologiczno-pedagogicznej. Spróbujemy rozwiać Twoje wątpliwości i w porę pomóc dziecku, aby lubiło chodzić do szkoły, miało motywację do nauki i wysoką samoocenę.
Opracowała: Anna Budnik