Pojęcie uczeń zdolny służy do określenia jednostek, które pod względem zdolności intelektualnych przewyższają swoich rówieśników.
Pod uwagę bierze się następujące zdolności:
- zdolność do efektywnego uczenia się nowych rzeczy,
- wybitne, stale wyróżniające się wyniki w jakiejś aktywności,
- oryginalność w myśleniu i działaniu, nasilenie dążeń poznawczych,
- wysoki poziom myślenia analitycznego,
- łatwość rozumienia oraz przyswajania treści i symboli abstrakcyjnych,
- wrażliwość na problemy i wytrwałość w ich rozwiązywaniu.
ZADANIA SZKOŁY
Szkoła może wspierać uczniów zdolnych poprzez:
- wzbogacanie – większa intensywność pracy, trudniejsze zadania,
- przyspieszenie obowiązku szkolnego, promowanie do klasy programowo wyższej,
- indywidualny program lub tok nauki,
- grupowanie (wg zainteresowań, poziomu umiejętności).
DO ZADAŃ SZKOŁY W SZCZEGÓLNOŚCI NALEŻY:
- Identyfikacja uczniów szczególnie uzdolnionych.
- Zdiagnozowanie rodzaju inteligencji.
- Kierowanie ich rozwojem.
- Motywowanie ucznia zdolnego do ciągłej, systematycznej pracy podnoszącej posiadane już umiejętności .
- Stwarzanie warunków do optymalnego rozwoju intelektualnego, osobowościowego, do samorealizacji. Indywidualizowanie nauczania.
- Pomoc w rozwiązywaniu problemów emocjonalnych.
- Pomoc merytoryczna, udostępnianie źródeł wiedzy.
- Organizowanie zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych.
- Wskazywanie form wypoczynku i relaksu
- Korzystanie z pomocy poradni psychologiczno-pedagogicznej w zakresie
- Różnicowanie i poszerzanie programów nauczania.
- Tworzenie programów autorskich.
- Włączanie do współpracy instytucji działających na rzecz uczniów
- Wspieranie twórczego i innowacyjnego myślenia.
- Stosowanie profilaktyki problemów związanych z występowaniem wybitnych zdolności.