[1] Definicja stresu:
Stres jest to zespół specyficznych i niespecyficznych reakcji organizmu na zdarzenia bodźcowe, które zakłócają jego równowagę i wystawiają na poważną próbę lub przekraczają jego zdolność radzenia sobie.
Stres to nieswoista reakcja organizmu na wymagającą sytuację.
(3) Rodzaje stresorów
Stresor – czynnik wywołujący reakcję stresową. Może to być bodziec zarówno zewnętrzny, jak i wewnętrzny. Wyróżniamy stresory:
Społeczne: związane z czynnikiem ludzkim, niewłaściwym działaniem człowieka, tj.: zagrożenie wojną, przeludnienie, przestępczość, epidemie chorób zakaźnych, skażenie środowiska, wybuch w elektrowni atomowej, bezrobocie, alkoholizm, narkomania, itp.
Psychologiczne: planowane lub nieplanowane zmiany sytuacji życiowej, tj.: ciąża, zawarcie związku małżeńskiego, przeprowadzka, utrata bliskiej osoby, utrata pracy, awans, wygrana na loterii, rozwód rodziców, zmiana szkoły, zmiana pracy, konflikty rówieśnicze
Środowiskowe: zdarzenia negatywne, niemożliwe do opanowania, nieprzewidywalne
i niejednoznaczne, tj.: kataklizmy, powódź, huragan, trzęsienie ziemi, nawałnice, susza, ulewy, silne mrozy, burze, itp.
[2] Przykłady:
„Dostajesz kolejny raz z rzędu ocenę niedostateczną, mimo, iż bardzo dużo przygotowywałeś się do tego sprawdzianu”
„Zbliża się praca klasowa z matematyki – bardzo Cię to stresuje, nie możesz przestać o tym myśleć, przez co nauka idzie ci jeszcze gorzej”
„Twoi rodzice kilka dni temu oznajmili, że podjęli decyzję o rozwodzie – jesteś zagubiony”
„ Jedna z koleżanek rozpowiedziała w klasie plotkę o twoich rzekomych kłamstwach, wszyscy się od ciebie odwrócili, a ty nie masz ochoty iść do szkoły”
„Twoich rodziców nie stać na zakup nowych butów, więc chodzisz w starych tenisówkach – niestety, zauważyli to koledzy, którzy każdego dnia komentują twój wygląd”
„Twoja ocena z języka angielskiego waha się pomiędzy niedostateczną, a dopuszczającą – Pani zapowiedziała, że będziesz pytany, ale nie określiła daty. Bardzo cię to stresuje, ciągle o tym myślisz”
Jak radzić sobie ze stresem – 90 minut (2×45 + przerwa) – Warsztaty dla uczniów klas VI–VIII
Opracowanie: Weronika Umerle – Psycholog w Poradni Psychologiczno–Pedagogicznej w Słupcy